در این زمینه نمی توان از فناوری های نوین و به تبع آن ها پذیرششان به عنوان عاملی کلیدی در کسب مزیت رقابتی و اثرگذاری غافل شد. چرخههای پیدایش، رشد، بلوغ، انحطاط و مرگ شرکتهای تجاری را مجموعه ای از تعاملهای پیچیده بین فناوری و اقتصاد ایجاد میکند. فناوری های جدید برهم زنندهی نظم گذشته جایگزین فناوری های قدیمی شده اند. شرکتها با نقاط عطفی مواجه شدهاندکه در آن ها رشد به طور ناگهانی تغییر مییابد.
-
اهداف، سوالات و فرضیات تحقیق
- هدف انجام پژوهش
هدف از انجام این پژوهش عبارت است از:
شناسایی عوامل دارای رابطه با تسهیل استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در سازمانهای پروژه محور در حوزه فناوری پیشرفته.
-
-
- سوالات تحقیق
-
سؤال ۱: آیا متغیر عملکرد مورد انتظار سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
سؤال ۲: آیا متغیر تلاش مورد انتظار از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
سؤال ۳: آیا متغیرتأثیرات اجتماعی از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
سؤال ۴: آیا متغیر تسهیل شرایط سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
سؤال ۵: آیا متغیر اعتماد به سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
سؤال ۶: آیا متغیر قصد استفاده از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با استفاده کارکنان سازمان های تسهیلگر فناورانه پروژه محور رابطه دارد؟
-
-
- فرضیه های تحقیق
-
فرضیه ۱: عملکرد مورد انتظار سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده از آن رابطه مثبتی دارد.
فرضیه ۲: تلاش به سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده از سیستم رابطه مثبتی دارد.
فرضیه ۳: تأثیرات اجتماعی از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده از سیستم رابطه مثبتی دارد.
فرضیه ۴: تسهیل شرایط سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با بهره گرفتن از آن رابطه مثبتی دارد.
فرضیه ۵: اعتماد به سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با قصد استفاده از آن رابطه مثبتی دارد.
فرضیه ۶: قصد استفاده از سیستم الکترونیکی مدیریت اطلاعات پروژه با بهره گرفتن از سیستم رابطه مثبتی دارد.
-
- روش انجام تحقیق
هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل دارای رابطه با تسهیل استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه در سازمانهای پروژه محور میباشد که با توجه به این هدف و پیادهسازی مدل تحقیق در سازمان مدنظر به عنوان مطالعه موردی، تحقیق حاضر در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد.
-
-
- روش تحقیق
-
روش تحقیق کمی روش به کار گرفته در این مطالعه میباشد. با ترجمهی پرسشنامه های استاندارد در این حوزه و انجام تحقیقات پیشآزمون و بهره گیری نظرات خبرگان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. مراحل پژوهش و روش عمده به کار گرفتهشده در هر مرحله به قرار زیر است:
-
- تکمیل مدل مفهومی از طریق مطالعه کتابخانهای؛
-
- استخراج عوامل دارای رابطه از طریق مطالعه کتابخانهای؛
-
- طراحی پرسشنامه از طریق الگو گیری از پرسشنامههای استاندارد و متناسب نمودن آن با موردمطالعه؛
-
- بررسی پایایی پرسشنامه و اعتبار محتوایی مدل از طریق روشهای پیشآزمون در میان نمونه محدود؛
-
- تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه با نرمافزار spss
- ارائه نتایج و پیشنهادهای علمی و کاربردی.
۱-۶-۲ نقشه راه تحقیق
فرایند پژوهش بهاختصار در شکل ۱-۲ به نمایش درآمده است:
مطالعه کتابخانهای
استخراج مدل
استخراج عوامل دارای رابطه
طراحی پرسشنامه
توزیع پرسشنامه در سازمان موردمطالعه
تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه
ارائه نتایج و پیشنهادهای علمی و کاربردی
شکل ۱ ۲٫ نقشه راه انجام پژوهش
-
-
- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
-
با توجه به مقطعی بودن نوع تحقیق قلمرو زمانی انجام تحقیق بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۳بوده است. و قلمرو مکانی انجام تحقیق مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری واقع در تهران میباشد.
۱-۶-۴ مشکلات انجام تحقیق
با توجه به سیاستهای موجود درسازمان مورد مطالعه، ضعف در روحیه ارائه اطلاعات مورد نظر در حین مراحل جمع آوری اطلاعات یکی از مشکلات مهم در مسیر اجرای تحقیق بوده است. مشکل دیگر دانش مرتبط با پروژه هایی بود که به صورت ضمنی و سینه به سینه منتقل شده بود و در جایی به صورت مکتوب و متمرکز وجود نداشت. مشکلی دیگری نیز به چشم میخورد و آن نبود روحیه ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با پروژه های انجامی در نرم افزاری بود که برای امر مدیریت اطلاعات پروژه ها تهیه شده بود.
۱-۷ تعریف عملیاتی متغییرهای مستقل یا وابسته
با توجه به مدل مفهومی تحقیق، تعریف متغییرها ارائه میگردد:
عملکرد مورد انتظار: به عنوان درجهای که فرد اعتقاد دارد بهره گیری از سیستم می تواند به تحقق اهداف در عملکرد شغلیاش کمک کند؛ تعریف می شود.
تلاش مورد انتظار: درجهای از سهولت مرتبط با بهره گیری از سیستم است.
تأثیرات اجتماعی: درجهای از درک فردی است که اعتقاد دارد اشخاصی که مهم میداند معتقدند او باید از سیستم جدید استفاده کند(Ajzen, 2002).
تسهیل شرایط: درجهای که فرد اعتقاد دارد زیر ساختهای فنی و سازمانی برای حمایت از بهره گیری از سیستم وجود دارد (Goodhue & Thompson, 1995).
اعتماد[۱]:روان شناسان اعتماد را پدیده ای فردی می دانند .جامعه شناسان ساختار اجتماعی می دانند (McKnight, Choudhury& Kamcmar, 2002). در منابع روان شناسی اعتماد به عنوان درک درباره ی علایق دیگران و خواسته ی مرتبط با آن ها به گونه که برای افراد قابل درک باشد تعریف شده است(Rousseau, Sitkin, Burt & Camerer, 1998, p. 394).
قصد رفتاری [۲] : بیانگر شدت نیت یا اراده ی فردی برای انجام رفتار هدف (در این تحقیق بهره گیری از سیستم مدیریت اطلاعات پروژه)است (Morris & Dillon, 1997, p. 61). رابطه قصد رفتاری با رفتار نشان میدهد، افراد تمایل دارند در رفتارهایی درگیر شوند که قصد انجام آن ها را دارند بنابرین رفتار همیشه بعد از قصد رفتاری و متصل به آن است(Conner & Armitage, 1998, p. 1431).
فصل دوم
ادبیات موضوع و مدل مفهومی پژوهش
-
- مقدمه
“