همانطور که در جدول (۴-۱۲) دیده می شود با انجام آزمون اسپیرمن در سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار ۰٫۰۰۰ Sig = به دست آمد. چون مقدار ۰٫۰۵ Sig < میباشد، لذا فرض صفر رد و فرض مقابل را میپذیریم. یعنی رابطهی معناداری بین مدیریت دانش و توانمند سازی منابع انسانی وجود دارد؛ و از آنجا که میزان ضریب همبستگی اسپیرمن برای این آزمون ۰٫۵۳۸ میباشد، لذا نوع رابطه مثبت میباشد. بدین ترتیب فرضیه اصلی تحقیق در سطح اطمینان ۹۵% تأیید میگردد.
۴-۴- سایر یافتههای تحقیق
در این بخش به بررسی سایر نتایجی که از دیگر آزمونهای آماری کسب شده است پرداخته خواهد شد.
۴-۴-۱- آزمونتی (T) دو جامعه مستقل و من- ویتنی (آزمون U)
از این آزمونها به منظور مقایسه میانگین دو جامعه یا نمونه نسبت به هم استفاده می شود. در این تحقیق از این آزمونها برای بررسی تأثیر نوع جنسیت بر متغیرها استفاده شده است. برای متغیرهای که توزیع آنها غیر نرمال است از آزمون من- ویتنی و متغیرهای که توزیع آنها نرمال است از آزمونتی (T) دو جامعه مستقل استفاده شده است.
آزمون من-ویتنی برای آزمودن این فرضیه که خلق دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوتی ندارد.
شکل ریاضی این فرضیه به صورت زیر است:
H0: µ۱ = µ۲
µ۲ H1: µ۱≠
میانگین متغیر خلق دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوتی ندارد.
میانگین متغیر خلق دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوت دارد.
آزمون فرضیه
در جدول (۴-۱۳) نتایج محاسبه آزمون من- ویتنی ارائه گردیده است:
جدول (۴-۱۳): نتایج آزمون من- ویتنی
جنسیت | تعداد | میانگین رتبه | Sig | نتیجه آزمون |
مرد | ۱۱۴ | ۷۰٫۹۲۵ | ۰٫۰۴۱ | رد فرضیه |
زن | ۲۱ | ۵۲٫۱۱۹ |
با انجام آزمون من- ویتنی در سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار ۰٫۰۴۱ Sig = به دست آمد. چون مقدار ۰٫۰۵< Sig میباشد، لذا شواهد کافی برای تایید فرض صفر وجود ندارد و در سطح اطمینان ۹۵%، فرض صفر رد میگردد. بنابراین در سطح اطمینان ۹۵ درصد میتوان به وجود اختلاف بین دو گروه در رابطه با متغیر « خلق دانش» حکم داد.
آزمون T برای آزمودن این فرضیه که سازماندهی دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوتی ندارد.
شکل ریاضی این فرضیه به صورت زیر است:
H0: µ۱ = µ۲
µ۲ H1: µ۱≠
میانگین متغیر سازماندهی دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوتی ندارد.
میانگین متغیر سازماندهی دانش بین دو گروه مرد و زن تفاوت دارد.
آمارههای توصیفی هر دو گروه در جدول (۴-۱۴) آورده شده است:
جدول (۴-۱۴): آماره های توصیفی