آزاد در علامت
فرمول بندی مدل اولیه (مضربی) خروجی محور BCC(BCCp-O)
آزاد در علامت
فرمول بندی مدل دوگان (پوششی) خروجی محور BCC(BCCd-O)
آزاد در علامت
در این حالت امتیاز کارایی معادل است.
مدل جمعی
مدل جمعی، مدلی است که همزمان ورودی را کاهش و خروجی را افزایش میدهد. در این مدل هدف حداقل نمودن مجموع مازاد ورودی ها و کمبود خروجی هاست. مازاد ورودی ها و کمبود خروجی ها عبارت است از تفاوت میان ورودی ها و خروجی های واحد مرجع هر واحد با ورودی ها و خروجی های واقعی آن واحد. به عبارت دیگر مازاد ورودی ها و خروجی ها همان متغیرهای کمکی[۹۴] در برنامهریزی خطی هستند. فرم کلی آن به صورت زیر نوشته میشود:
: مازاد ورودی ها
: کمبود خروجی ها
در این مدل واحد کارا واحدی است که میزان تابع هدف آن صفر گردد
برخی از مزایای روش تحلیل پوششی داده ها :
در این روش واحد اندازه گیری حساس نیست و نهاده ها می توانند دارای واحدهای مختلفی باشند.
روش تحلیل پوششی داده ها یک روش مدیریتی است که کارایی واحدها را ،به طور نسبی اندازه گیری می کند و راهکارهای مدیریتی ارائه می کند.
روش تحلیل پوششی داده ها ،به مقایسه واحدها با یکدیگر می پردازد و از ایده ال گرایی محض به دور است.
روش تحلیل پوششی داده ها فقط کارایی را مشخص می کند و نقطه ضعف سایر سیستم های اندازه گیری که نوعی مطلق گرایی را دنبال می کنند، ندارد و کارا بودن در یک الگو یک کمیت دست یافتنی است.
محدودیت های الگوی تحلیل پوششی داده ها در مقایسه با سایر الگوها:
چون تحلیل پوششی داده ها یک تکنیک ریاضی و عددی محض است از این رو خطاهای اندازه گیری ممکن است تغییرات عمده ای در نتیج به همراه داشته باشد از این رو می بایست پس از شناسایی واحد کارا به کنترل مجدد داده ها و ستاده ها اقدام و از صحت آن اطمینان حاصل نمود.
این روش صرفاً یک روش ریاضی و بر اساس برنامه ریزی خطی است و توانایی مقایسه متغیرهای کیفی واحدهای تصمیم گیری را ندارد.
اگر تنها یکی از داده ها و ستاده های واحدهای تصمیم گیری تغییر کند ،تغییرات اساسی در درجه کارایی واحدهای تصمیم گیری پیش خواهد آمد.
توافق کلی در مورد انتخاب داده ها و ستاده ها در این روش وجود ندارد (غفورنیان ،۱۳۸۳)
خلاصه فصل
در این فصل به بررسی روش های ارزیابی و محاسبه کارایی شرکت های مورد مطالعه پرداخته ایم. در این فصل ابتدا مشخص شد که متغیرهای تحقیق که از آنها به عنوان معیارهای ورودی و خروجی تحقیق استفاده می کنیم کدامند و در ادامه با جامعه آماری مورد تحقیق آشنا شدیم و مشخص شد که کدامیک از شرکت ها و کدام خانواده شرکت های عضو بورس اوراق بهادار را به عنوان جامعه پژوهش خود در نظر گرفته ایم. در انتها نیز در خصوص روش مورد استفاده در این تحقیق که روش تحلیل پوششی داده ها می باشد توضیحاتی را ارائه نموده ایم که برای واحد های تصمیم گیری یا همان شرکت های صنعتی عضو بورس از آنها استفاده می کنیم.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیه ها برای هر نوع پژوهش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه در بیشتر پژوهش هایی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد پژوهش می باشد؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهم ترین بخش های تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفته اند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد.
پژوهشگر برای تجزیه و تحلیل آماری و پاسخگویی به مسألۀ تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه ای که صورت بندی کرده است، می تواند از روش های گونه گونی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روشها بستگی به شرایطی دارد که پژوهشگر باید آنها را در رابطه با پژوهش خود مورد توجه قرار دهد. این روشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود: روش آمار توصیفی و آمار استنباطی.
خروجی کارت امتیازی متوازن
روش تحلیل دادهها و اطلاعات حاصل از چک لیست ها و مصاحبه های انجام شده در تحقیق مذکور، مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها میباشد. در مدل کارت امتیازی متوازن از مهمترین موارد بررسی و استخراج شاخصها میباشد یعنی همانگونه که در ادامه خواهیم گفت پس از تدوین اهداف و رسالتهای هر سازمان و یا شرکتی میتوان شاخصهای مربوط به آن سازمان را استخراج کنیم.
با توجه به موارد ایراد شده اولین قدم استخراج متغیرهای مهم مربوط به شرکت های صنعتی در دوره تحقیق در راستای منظرهای کارت امتیازی متوازن میباشد که در چند گام به صورت زیر میباشد:
مطالعه مبانی نظری و مدل اصلی پژوهش و نظریات معتبر در این زمینه ؛
بررسی پیشینه پژوهش و تحقیقات مرتبط در زمینه تلفیق کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها
جمع آوری مدارک و اسناد سازمانی؛
مراجعه به نظرات کارشناسان و خبرگان مربوطه و مصاحبه با آنها.
در مرحله بعدی با بهره گرفتن از مناظر مختلف کارت امتیازی متوازن و نیز نظر خبرگان و مصاحبه با آنها برخی از نسبت های مهم که به صورت کمی بوده و قابل اندازه گیری می باشند را استخراج نموده ایم که خروجی آن در جدول زیر قابل رویت می باشد
جدول۳-۱ : استعلام نسبت های مهم در رابطه با کارایی شرکت های صنعتی
مناظر BSC | نسبت های پیشنهادی |