نظم در ارائه سؤالها
نشان ندادن عکس العمل به پاسخهای آزمودنی
مطرح کردن سؤالها به شیوه مشابه در طول مصاحبه. (سرمد و همکاران وهمکاران، ۱۳۸۴)
باتوجه به مطالب بیان شده در این پژوهش، برای اطمینان در انتخاب مدل و عوامل مشخص شده در آن، مصاحبه ای با تعداد اندکی از خبرگان و اندیشمندان صنعت صورت گرفت تا در انتخاب مدل و عوامل اطمینان لازم را کسب شود.
۳-۷-۳ پرسشنامه
پرسشنامه عبارت است از مجموعه ای از پرسشها که به صورت باز یا بسته (دارای مقیاس) طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد نسبت به یک واقعیت از طریق آن ارزیابی شود؛ تکمیل آن می تواند به طریق مراجعه شخصی، پستی و یا تلفنی صورت پذیرد. کاربرد پرسشنامه معمولاً در مطالعات پیمایشی غیر حضوری است. یک پرسشنامه را نباید همچون فهرستی از پرسشها در نظر گرفت و باید در طراحی یک پرسشنامه به چهار جنبه توجه کرد:
الف: گزینش محتوای سؤالها
ب: انواع سؤالها
ج: ساختاز نگارشی پرسشها
د: انتخاب سؤال (خاکی، ۱۳۸۳)
در این پژوهش به منظور دستیابی به پاسخ سؤالات با توجه به عوامل مشخص شده در مدل تامسون و استریکلند طی پرسشنامه اولیه ۴۵ عامل برای شناسایی عوامل حیاتی موفقیت تعیین شد که بر اساس آن پرسشنامه دوم طراحی و پس از تائید اساتید راهنما و مشاور، برای امتیازدهی در اختیار خبرگان صنعت گذاشته شد تا بر اساس یک طیف ده تایی به عوامل امتیاز دهند. در مجموع از ۱۰ پرسشنامه پر شده جهت تلفیق نظرات و دستیابی به معیارهای نهایی از میانگین حسابی استفاده شد و عواملی که امتیاز کمتر از ۷ را کسب کرده بودند حذف شدند. از آنجایی که میان برخی از زیرمعیارها و زیرمعیارها وابستگی متقابل وجود داشت در گام بعدی با بهره گرفتن از تکنیک اسمی از خبرگان خواسته شد تا روابط بین معیارها و زیرمعیارها مشخص کنند. (جداول ۱-۳ و ۲-۳ این مطلب را نشان می دهد.) بر اساس زیرمعیارها و معیارهای تعیین شده پرسشنامه نهایی طراحی شد و از آنجایی که روش مورد استفاده در پژوهش، فرایند تحلیل شبکه ای میباشد لذا سؤالات پرسشنامه براساس روش فوق به صورت مقایسات زوجی تنظیم و طراحی شد تا پاسخگویان به میزان ارجحیت این عوامل نسبت به هم امتیاز دهند و این پرسشنامه نیز برای تائید به لحاظ ساختاری و محتوایی در اختیار اساتید راهنما و مشاور گذاشته شد و پس از تائید آنها، در اختیار ۴۲ نفر از اندیشمندان صنعت روانکارها قرار گرفت.
جدول شماره۱-۳. وابستگی درونی معیارهای اصلی به یکدیگر
جدول شماره۲-۳. وابستگی درونی زیرمعیارها به یکدیگر
زیرمعیارها | s1 | s2 | s3 | S4 | S5 | S6 | S7 | S8 | S9 | S10 | S11 | S12 |
بهروری نیروی انسانی (s1) |